2016 - Oláh Nóra
Varga
Márta
"Főnixutak,
bőrtollak, szófigurák"
Oláh Nóra művésztanár kiállítása
(Makó-Bogárzó temploma, 2016. szeptember 4.)
A templom - "fölszentelt
hely" - elsősorban az istentisztelet célját szolgálja. Valódi jelentősége
azonban messze túlmutat ezen. A templom jelképezi az Istenhez vezető utat,
hiszen keresztjével, vagy csillagával az ég felé mutat, és felhívja figyelmünket,
hogy igazul él az az ember, aki a Krisztusi szeretetet megvallja, gyakorolja
földi élete során.
Kevés olyan hely van
mindennapi életünkben, ahol nagyobb biztonságban és nyugalomban érezhetjük
magunkat, mint a templomban. Az, hogy a templom tornya messzire ellátszik,
egyfajta jelkép: ahogyan útbaigazítja az épület a messziről jövőt, úgy a benne
folyó élet támpontot ad a lélekben bizonytalanoknak. Templomba járni azonban
nem csupán a vallási szertartások miatt fontos a hívőnek. Itt találkozni lehet
rokonokkal, ritkán látott ismerősökkel, meg lehet tudni a legfrissebb híreket,
és megbeszélni a fontosabb történéseket.
Így volt valaha ez Bogárzóban
is. Az itt élő közösség számára a legfontosabb épület volt a templom. Amikor
ide belépünk, mindannyian hálával gondolhatunk a több mint száz évvel ezelőtti
templomépítőkre. Köszönjük meg, hogy mertek nagyot álmodni és a jövőre gondolva
maradandót alkotni: az elnéptelenedett tanyavilágban a templom ma is áll, mi
több, még mindig képes összehozni az embereket, útbaigazítani a messziről
jötteket és támpontot adni a lélekben bizonytalanoknak.
Mert a templom olyan épület,
hogy akármi is zajlik odakinn, belépve akarva akaratlan őszintévé válik az
ember. A szent hely nem tűri az alakoskodást, itt magunkban vagyunk, akkor is,
ha sokakkal együtt kulcsoljuk imára a kezünket. A mise végén, hitünkben
megerősödve, bizalommal fordulunk egymás felé és nyitott szívvel, a másik ember
szemébe nézve fogunk kezet egymással.
Az a megtiszteltetés ért, hogy
itt, a bogárzói kis templom hűvösében olyasvalakiről szólhatok, aki ezzel a
bizalommal és nyitottsággal éli a mindennapjait. Az idén éppen harmincéves
ismeretség, barátság okán kijelentem: kevés olyan igaz, őszinte és tiszta lelkű
embert ismerek, mint a ma kiállító művésztanárt, aki tehetségét mindig arra
használta, amire neki a fenn való adta: a környezete és mások gazdagítására.
Oláh Nóra sose fukarkodott a
rá bízott talentummal: ha örömében, bánatában nekilátott az alkotásnak, csak
olyan grafika, festmény, vers vagy plasztika került ki a keze közül, amivel
adni, mutatni, tenni akart valamit. Igen, ennyire sokoldalú tehetség, vagy
inkább úgy mondhatnánk, örökké kísérletező művész, aki saját képességeit
folyton próbára teszi az anyag által. És a megmérettetésből mindig ő kerül ki
győztesen.
A betű és a szó, azaz az írás
volt az első. Versei, novellái és az újságírás hőskorát megidéző igényességgel
írt publicisztikái és tudósításai, jelezték a makói környezet számára először:
nem átlagos adottságokkal bíró művészeti előadót sodort városunkba az élet.
Akiből csak a József Attila Művelődési Központban, a művészet és a művészek
szolgálatában eltöltött csaknem tíz év után bújt elő az alkotó. Míg korábban a
mások kiállításait szervezte, menedzselte, azzal, hogy a Magán Zeneiskola
művésztanára lett, motivációt kapott egy másfajta önkifejezésre, a
képalkotásra. Diákjait akarta inspirálni, új, szokatlan technikákkal
megismertetni, s közben maga is beleszeretett a textilképek készítésébe.
A textilplasztika volt tehát a
második, amiben tehetsége megmutatkozott, s ahogyan egyre jobban
tökéletesítette a képalkotás e sajátos formáját, úgy váltak egyre
gondolatgazdagabbá művei és öltötték fel azon stílusjegyeket, amelyek alapján
minden Oláh Nóra készítette műre ráismerünk. Ezek közé tartozik a madáralak,
mint szimbólum, amely számos emberi érzés, gondolat kiváló kifejezője.
Hasonlóan jellegzetes a földszínek árnyalatainak átgondolt használata, illetve
a gyűrött, sodort, sokszor a képből is kilépő alakok, mintázatok. Itt
tapasztalta meg először az anyag feltétel nélküli tiszteletét. A különböző
minőségű, mintázatú anyagok csak sok próbálkozás után engedtek Nóra
elképzeléseinek.
De ő nem csak szorgalmas és
kitartó, hanem rendkívül kreatív alkotó is, aki a már megszerzett tudást
azonnal új ötletek megvalósításába konvertálja. Így került érdeklődésének
előterébe előbb a bőr, majd a fa, amely anyagok még nehezebben megmunkálhatók, még
kevésbé hagyják magukat alakítani.
A bőrből készített képek, majd
a kereteket elhagyó plasztikák készítése lett a harmadik fázis, amelyben a
művészi kvalitások felszínre törtek. Ami pedig az alkotásokban megfogalmazott
üzenetet illeti, egyértelmű, hogy a mind nagyobb ellenállást mutató anyag egyre
bátrabb, erőteljesebb közlés felé vitte az alkotót. A határfeszegető
kíváncsiság és az alázatra tanító anyag teremtette egyensúlyban született művek
ekkorra már a kiforrott, érett művészt tárták a közönség elé.
Itt meg is állhatott volna és
élvezhette volna kis ideig a megelégedettség, a kiteljesedettség állapotát – de
csak azok gondolhatják ezt így, akik nem ismerik őt. Azt az embert, aki számára
nem létezik hasznavehetetlen anyag, és aki főnixmadárként éli az életét. A
továbblépés, a felülemelkedés, a dolgok magasabb szintű újragondolása számára
lételem: így jutott el egy újabb alkotói korszakba, amikor az addig tanultakat
vegyíteni kezdte a még tökéletesebb kifejezés érdekében. A műfajok és technikák
bátor, együttes alkalmazását a mesterképzés elvégzése is indukálta.
Így történt meg az, hogy a
textil a bőr és a fa együtt léptek nála a még erőteljesebb hatás szolgálatába,
és hogy üzeneteit nyomatékosítsa vagy éppen ellenkezőleg, hogy még talányosabbá
tegye egy-egy alkotás jelentését, az írás, a szó a betű is megjelent munkáin. A
kollázs használata Nóra esetében az alkotói megújulás jegyében történik, és jó
ízléssel párosul. Bármilyen szabadon kezeli is az anyagokat vagy a feliratok
illetve szövegek megjelenését a képeken, plasztikákon, nem billen a szemlélő
által önkéntelenül elvárt egyensúly.
A különböző természetű és
szerkezetű alkotóelemekből épülő művei ugyanis egyazon gondolat más-más
megfogalmazásaiból születnek, amelyeket fegyelmezetten illeszt egymáshoz. Így
kerül a durván megmunkált fába pirográffal égetett-, a bőrre, textilre tűfilccel
rótt, gyöngybetűs sorokkal, saját vers.
Alkotói korszakainak látványos
egybefonódásából már csak egy lépés volt, egy régi-új művészi kifejező eszköz
felfedezése. A képvers voltaképpen az ókor óta ismert műfaj. A betűk, szavak,
szövegrészletek, verssorok és
versszakok sajátos grafikai-tipográfiai elrendezésével egyszersmind képileg is
megjeleníti – akár utalásszerűen is – a tartalmi mondanivalót. Nóra azonban itt
is túllép az eredeti műfaji sajátosságokon, és többszörösen is sajátjává
teszi azt. Így születtek kalligrammái, melyeknek közös jellemzője, hogy a saját
versekből álló szöveg uralja ugyan az alkotást, de egységet alkot a képi vagy
plasztikus ábrázolás elemeivel. Olyannyira sikeres egymásra találás volt ez,
hogy egy önálló kiállításra való munka született kezei között, amelyeket idén
januárban tárt a közönség elé, nagy sikerrel.
Ha körbenézünk, és szemügyre
vesszük a kiállított alkotásokat, máris feltűnik, hogy még mindig nem soroltunk
fel mindent. Hiszen itt vannak könyvborítói, a mappák, amelyek egy újabb
kísérletezés egyedi, ötletes eredményei. A kézműveskedés, azaz a funkció és a
művészi érték összekapcsolása mindig is foglalkoztatta Nórát. Aki járt már nála
tudja, hogy az otthona is csupa teremtett értékből áll: bármiből képes bútort,
használati tárgyat készíteni, ötletei kifogyhatatlanok. Legújabb korszakában a
könyvborítók készítése áll érdeklődése középpontjában. Jellemző, hogy most is
az eddig megszerzett tudást tölti meg új tartalommal és sajátos megjelenéssel.
A kézműves könyvborító az alkalmazott művészethez áll közel: a használati tárgy
önálló üzenetet hordozó alkotássá válik. Ez az üzenet illeszkedhet a kötet
mondanivalójához, lehet személyre szóló. A kivitelezést tekintve ezúttal is
merész megoldásokkal találkozhatunk: nem csak az erre a célra gyakorta használt
textilből vagy bőrből készít borítót, hanem fából is – gyűri, domborítja,
szöveggel egészíti ki a korlátozottan rendelkezésére álló felületet. A tucat
így válik egyedivé, a hétköznapi tárgy így lesz esztétikai élménnyé.
Kedves Vendégek!
Lehet, hogy az én
művészetfelfogásom kissé konzervatív, de úgy gondolom, igazából az született
alkotó embernek, aki nem csak önmegvalósít. Nem csupán az a fontos számára a
műalkotás születésének pillanatában, hogy saját magát, a gondolatait, érzéseit
egy magasabb rendű, tárgyiasult formában megfogalmazza, hanem az, hogy ezzel
másoknak is adni tudjon, üzenjen valami fontosat. Az itt látható munkák
látványos bizonyítékai annak, hogy Oláh Nóra önkifejezésével mások gazdagítását
szolgálja.
Nem kerülhetett volna jobb
helyen bemutatásra ez az egymásra épülő alkotói korszakokból ízelítőt adó
minitárlat mint a bogárzói kistemplom hűvösébe. Olyan megálló ez a tartalmas és
mozgalmas művészi pályán, amely őszintén, - ahogyan a műalkotások is születtek
- visszatekint és egy pillantás erejéig összegez. Kimondja: ez vagyok én, ezt
tudom adni nektek, ezt vihetitek magatokkal, ha tetszik.
Nos, Nóra, válaszul kimondom
ezen a felszentelt helyen: az itt látható a röpke számvetés méltó igazolás
arra, hogy jól sáfárkodsz a rád bízott tálentummal, kamatostul kapja vissza a
Teremtő, amit neked adott. Mi pedig, akik mindennek nem csak szemlélői, hanem
haszonélvezői is vagyunk, köszönjük a fennvalónak ezt a bőkezűséget, és csak
arra kérhetjük, hogy ezt sokáig tehesd, mindannyiunk örömére.