2015 - Szekeres István
Pálfai
Zoltán
Szekeres
István Bogárzóra
emlékezem című kiállítására
Bogárzóra
emlékezem.
Ezt a címet adta Szekeres István grafikus- és festőművész ennek a kiállításnak.
Először talán meglepőnek, érthetetlennek hat: hogyan lehet szavak nélkül
emlékezni? Ha emlékezni akarunk Bogárzóra, nem lett volna jobb inkább egy "mesedélutánt" vagy közös
anekdotázást meghirdetni? Képek által emlékezni? Hogy van ez? Először magam is
furcsálltam ezt a címet, de ahogy mind jobban elgondolkodtam e választáson,
rájöttem, milyen mély tartalmat, személyességet és aktivitást hordoz: nem
pusztán teszem azt Emlékezés Bogárzóra vagy Bogárzói emlékek, hanem 88 évesen
is életteli módon, a jelenben: Bogárzóra
emlékezem.
Emlékezni ugyanis – a szó teljes értelmében – nem azt
jelenti, hogy memóriánkból mint valami lepusztult, öreg winchester poros
tárhelyéből előbányászunk holmi régi fájlokat. Az igazi emlékezés dinamikus
valóság: százszor mélyebb annál, mint ami etimológiailag fölfejthető magyar emlék szavunkból, vagyis
említeni, emlegetni valami régmúlt eseményt. Dünamisz
ez, vagyis életadó erő rejlik benne, melyből új lendület fakad mindazok
számára, akik emlékeznek. A görög anamnészisz
és a latin memoria
kifejezés ebbe az irányba vezet bennünket: az emlékezés az emberi személy
lényegéhez tartozik, sőt csak az ember képes emlékezni, azaz a felidézés által
hatékonnyá tenni valamit a jelenben, mégpedig úgy, hogy amit az emlékezés
létrehoz, az megőrzi érvényességét, hiszen mindaz, amit a visszaemlékező elénk
tár, az számára nemcsak felejthetetlen és jelentős, hanem egyenesen olyan,
amelyen létezése alapul, egzisztenciális. Szekeres István így vezet be minket
gyerekkorának bogárzói világába, hiszen ötéves koráig itt élt, s első tizenkét
évének minden nyarát itt töltötte.
Úgy
tűnik tehát, emlékezni a festő számára sem elsősorban materiális valóság,
nemcsak a múlt eseményeinek száraz felsorolása, hanem sokkal inkább az a
folyamat, belső találkozás, amikor az adott (gyerekkori) élmény, a valóság egy
szegmense, a teremtett világ egy részlete, egy gazdagító tapasztalat
valamiképpen jelenlevővé, hatékonnyá válik egy közösségben, ez esetben itt és
most, köztünk. Úgy is mondhatnám, az emlékezés által bepillantást nyerünk egy
életérzésbe, melynek neve: Bogárzó. S miért ne történhetne ez éppenséggel
festmények, grafikák segítségével? Miért ne léphetnénk be az
ábrázolás-kifejezés-befogadás hármasságának viszonyrendszerébe éppen mi, itt és
most? Ha engedjük, hogy a művész emlékezése elérkezzen hozzánk, a dünamisz talán megfiatalít
minket is – habár még nem vagyunk 88 évesek… S ekkor igazzá válik mindaz, amit Friedrich Hölderlin fogalmaz
meg versében nagymamájáról:
"Lásd,
a gyermeki szavak engem is megfiatalítottak,
s
mint egykor, még könnyek is fakadnak szememből!
Visszagondolok
a régmúlt napokra,
ismét
felvidítja magányos lelkemet az otthon,
a
ház, hol áldásaid közt felnövekedtem,
hol
szeretettel elárasztva gyorsabban felcseperedik a gyermek." (Tiszteletre méltó
nagymamámnak 72. születésnapjára – részlet)
Végigtekintve
a kiállítás anyagán, az akvarelleken és grafikákon, három fő téma bontakozott
ki előttem: a fény, az
öröm és Isten keresése. Ezek egy művész számára három
egzisztenciális kérdést boncolgatnak, örök megválaszolnivalót vetnek fel.
Honnan jön, és mi a fény? Mi ad az embernek igazi örömet? Hol találjuk meg
Istent?
1.
A természet szépségének ámulata minden művészeti korszakban szorosan
összekapcsolódott a fény
eredetének vizsgálatával, a napsugarak játékára való rácsodálkozással, a
tükröződések villódzásával. A bogárzói tanyavilág itt látható képein (Virágzó barackfák, Búzakeresztek, Eső
utáni fények) sajátos fényjátékokat látunk. Ezeket csak olyasvalaki
tudja visszaidézni s megjeleníteni, aki időt hagyott arra, hogy szemléljen,
rácsodálkozzon a teremtett világ fényjátékaira. Nem véletlenül írja Pista bácsi
önéletrajzi írásában emlékeiről a következőt: Bogárzóval kapcsolatos "emlékeim világosak, fényesek."
De honnan jön a fény? Egy égitestből, a bölcs tapasztalásból vagy a szív
egyszerűségéből? Mi ez? Felvilágosodás vagy inkább megvilágosodás? Az ész vagy
a szív világosságában járunk? A nagy történelmi korok gondolkodóival együtt
Pista bácsi és mi magunk is keressük a fény forrását, az igaz világosságot, s
nekünk sincs végérvényes válaszunk arra, hogyan juthatunk ki a fényre. A Tüzes lomb a bekötőúton, a Juhakol a parton túl, a Házfalak a fényben című
képek is ezekre a kérdésekre keresik a választ, s próbálnak a természet
szemlélése által eljutni a megoldásra. Lámpásaink vannak ugyan, az érzékelés, a
gondolatok vagy épp a szív is világít, de az igazi Világosság számunkra mindig
rejtve marad. Bogárzó hajnali és esti fényeit észrevenni, azokban megfürödni,
kiváltságos pillanatok. Juttassák eszünkbe mindig, hogy sose fényezzük
önmagunkat, saját fényünk, saját lámpásaink mit sem érnek az örök Nappal
szemben. A fénybe ugyanis nem lehet nézni, ott nincs semmi látnivaló. S habár
színről színre akarunk látni, annak legmélyebb jelentése a megvakulás.
2.
A művész így beszél önéletrajzi írásában: "1927. Karácsonya előtt két nappal, és Szilveszter előtt
nyolc nappal (születtem). Csupa örömünnep, mely végigkísért életemen." Csak az írhat
így, aki igazán benne van találkozásaiban: lett légyen az macskákkal,
madárijesztővel vagy éppen az udvaron óbégató kakasokkal való találkozás –
ahogy ezeken a humorral teli képeken láthatjuk. Mert "az öröm – mondja Ferenc
pápa - minden esetben a
találkozás ingyenességéből fakad." Aki pedig ezt megéli, szinte
rögtön át is tudja adni, nem tarthatja meg magának. Szinte magától értetődik,
hogy másokkal is meg szeretné osztani. A művész úr ezt teszi most, mi pedig
csak hálásak lehetünk neki, hogy örömében részesít bennünket.
3.
A számos díjjal, kitüntetéssel elismert festő így emlékezik vissza: "Első benyomásom a (Gazdasági) Kör
épületén kívül a templom. Magas, tornyos, ilyet még nem láttam."
Ami egy gyermeknek ámulatba ejtő, az egy felnőtt számára inkább az Égre mutató
felkiáltójel vagy sokszor talán kérdőjel. A templom Isten keresésünk helye. S
ez a mostani kiállítás harmadik tárgyköre. Simone
Weil egyik írásában Isten rejtett, valóságos, ugyanakkor titokzatos
szeretetének három közvetlen tárgyáról ír, ezek pedig épp összevágnak
kiállításunk három nagy témájával: a teremtett világ szépsége, a felebaráttal
való találkozás öröme és a templomi szertartások. Mindegyikben Isten elrejtett
szeretete tárul fel – persze csak ha figyelünk rá. Mert akár a Katedrálisra, akár a Harangzúgásra tekintünk,
valamiképpen a rejtőzködő
Istent keressük. A teológiai kifejezés – Deus absconditus – azt
fejezi ki, hogy Isten - bár elrejtőzik életünk eseményeiben -, mégis jelen van,
mégis hat és működik. Sőt, épp az elrejtőzés által mutatja meg igazán magát, Ő
ott van jelen, ahol önmagától senki sem keresné. Más szóval: láthatóvá lesz,
miközben elrejtőzik, s csak ebben az elrejtőzésben lesz láthatóvá. Íme, így
rajzolódik ki Isten keresésünk örök kalandja, melyhez támaszt találunk Szekeres
István szakrális képeiben.
Jelen
kiállítás általam felvázolt hármas tematikáját, üzenetét összefogja és átadja
nekünk valaki: az a személy, aki egyedüli konkrét alakként szerepel ma a
bogárzói templomban kihelyezett képeken. Ő olyas valaki, aki a természet
fényeinek, az örömnek és egyben Isten keresésének az embere, szentje volt. Ha
hátratekintenek, pillantásuk találkozhat az övével: Assisi Szent Ferencről
van szó. Ő a természet szépségének, fényeinek tanítómestere, aki arra buzdít,
hogy a szebbnél szebb alkotások visszfényét befogadva az örök Fény felé
forduljunk. Utat mutat, hogy minden nyomorúság és szegénység ellenére maradjunk
meg a szív örömében és egyszerűségében. Élete példájával, gyötrődéseivel,
stigmáival pedig arra tanít, hogy sose adjuk fel Isten keresését.
A
kiállítást megnyitom. Köszönöm, hogy meghallgattak.
/Elhangzott
Makó-Bogárzó templomában 2015. szeptember 6-án, valamint megjelent a Marosvidék
2015. decemberi számában./