2014 - Mendei Árpád
Badicsné Szikszai Zsuzsanna
Mendei Árpád Keresztek című kiállítására
Tisztelettel, szeretettel köszöntöm kedves Mindannyiukat!
Rendhagyó kiállítás részesei
lehettünk ma itt, a bogárzói templom búcsúján.
Mendei Árpád által lefotózott és itt kiállított képeken Makó és
környékén megtalálható Kereszteket láthatjuk.
Nagy megtiszteltetés, hogy ezen kiállítást én nyithatom meg, s beszélhetek e
képekről, mely mindkettőnk számára nagyon sokat jelentenek, s nagy fontossággal
bírnak.
Amikor a mai alkalomra készültem, magam elé idéztem Mendei
Árpád fotóit, és kicsit hallgattam csöndben, hogy megszólaljanak bennem ezek a
képek. És valóban megtörtént a csoda: feléledt bennem több kép is, az egyik egy
nagyon régi út menti kereszt képe, annak az útnak a kezdetéről, ami az én
életemet jelentette.
Csanádpalotán nevelkedtem, Szikszai nagyanyámmal kislányként sokszor kimentünk a
Zellman–malomnál álló pléhkrisztushoz… virágot tettünk a fakereszten lévő Krisztus
lábaihoz. Gyerekként furcsállottam, hogy miért kell ezt így tenni. Nagyanyámat
faggattam miért itt áll, s ki emeltette ezt a keresztet. Mesélt Zellman
bácsiról meg a malomról, s hogy rég volt, s ha nagy leszek, és ő már nem lesz,
akkor is hozzak ide virágot. Láttam a palotai embereket, akik elhaladtak a kereszt
előtt, hogy megemelték kalapjukat, az asszonyok keresztet vetettek a homlokukra
vagy a szívük fölé. Nagyanyám is ugyanígy tett, s bevallom, ezt a szokását most
felnőtt fejjel én is gyakorlom, s akkor mintha újra ott lennék vele a
pléhkrisztus előtt…
Sok-sok évvel később értettem meg ezen keresztek jelentőségét,
amikor is a néprajzi tanszéken Gryaneus Tamás tanár úr szemináriumán hallhattam
a szakrális kisépítményekről.
Nagy ajándéka az életnek, hogy akkor ott a szeminárium órán
megismerhettem a tanár urat, tanulhattam tőle, s talán hihetem, hogy barátjának
fogadott. Ő nyitotta fel a szememet e kisépítményekre, melyek az út mellett,
vagy éppen a falu utcájában, vagy útkereszteződéseknél állnak. A tanár úr nem
magyarázott tudományosan semmit, csak felolvasta Móra Ferenc Ének a búzamezőkön című regényének
előszavát, kérem, engedjék meg, hogy én is ezt tegyem.
"Otthon, az én hazámban, az alvó akácok, a kipattant szemű
jegenyék alatt, az asszony szőke vadvizek mentén ma nagy ünnepük van a
lehajtott fejű, szomorú és fáradt embereknek. A pusztai harang szavára
előbogárzanak a piros cserepes házakból és nádtetejes viskókból a Ferencek és
Mátyások, az Etelek és Rózák, kézen fogják a Péterkéket és Márikákat, és
föláradt homokokon, tocsogós semlyékeken keresztül lassan topognak a
szűzmáriakék és szentjózsefsárga lobogók után oda, ahol a búzamezők
koszorújában lehajtott fejjel, szomorúan és fáradtan várja az élő embereket a
halott Isten… Nem áll itt az Isten és ember közé semmi, az Isten mezítelen
tenyerén fekszik az emberek mezítelen szíve, mikor feljajdul a vontatott
melódia:
- Te benned bíztunk elekitől fogva…
A pap kezében suhog a keményen fogott
rézszentelő…
Az ecetfák kopasz ágait friss szellő kocogtatja
a feszület vasához, az Úr Krisztus bádogteste halkan megremeg, két kitárt karja
mintha ölelni akarná a lábánál térdelőket, otthon az én hazámban…
S mikor ezt felolvasta, értettem meg mi
mindent jelentettek ezek a keresztek a magyar embereknek, az alföldi
egyhangúságában, a pusztába még ott is az Urat, a hitüket keresték, s ők ezt
meg is találták…
Ezután a megrázó, de mindenképpen egy
életre szóló élmény után döntöttem el, hogy a keresztekről, s más szakrális
kisépítményekről, illetve szobrokról írok, s összegyűjtöm, amit még lehet tudni
róluk.
A másik kép, ami a szemem elé villant
az az őszi délután, amikor Mendei Árpád megkért, hogy mutassak neki olyan kereszteket,
amiket ő eddig még nem fedezett fel a környéken. A szívem majd kiugrott
örömében, hogy akire én mindig felnéztem mint fantasztikus pedagógusra, ő kér
meg engem, egyszerű mezei néprajzos tanárt, s mutathatom meg neki a számomra
oly fontos szakrális kisépítményeket.
Köszönöm ezt itt mindenki előtt, hogy részese lehettem, ha csak
kis részben is ezen kiállítás létrejöttének.
De engedjék meg, hogy néhány szóban beszéljek ezen keresztek
kialakulásáról, típusairól,a hozzájuk
kapcsolódó hiedelmekről.
A magyar nép meghatározott célokkal emeltetett kereszteket. A kereszt
jele minden tekintetben gonoszűző. A szántóföldeken, szőlőkben és keresztutakon
felállított keresztek a pogány istenszobrok keresztény alakításai. Természeti
csapásoktól, férgektől, madaraktól, tolvajoktól óvja a termést, bajtól a falut
és az útonállót, távol tartja a gonoszt, a betegséget és gyógyít.
Szegeden naplemente után a siratóasszony keresztet helyezett a halott mellére,
míg szintén Szegeden az új házba mindig a keresztet vitték be legelõször. Más
területeken is megfigyelhető a kereszt gyógyító hatásába vetett hit. Egyes
helyeken a gyógyító hatást nem az egész keresztnek tulajdonították, csak egyes
részeinek. Ezekből a részekből aztán az emberek igyekeztek egy parányit
megszerezni. Más hiedelmek is voltak, melyek szerint a betegséget át lehetett
hárítani a keresztre, és ezáltal az illető meggyógyul. A köhögős beteg a
magán viselt kék szalagot az út menti keresztre kötözte, míg a nyavalyatörős a
temetői keresztre csavarta az inget.
A néphit szerint az útkereszteződéseknél vannak a rosszak és bűbájosok, akik
arra várnak, hogy az arra haladókat megronthassák. Ezért nem véletlen, hogy sok
keresztet állítottak az utak kereszteződéséhez. A keresztjáró napoknak is
megvolt a maguk célja. Ezáltal akarták az emberek biztosítani a jó termést és a
természeti csapások elhárítását. Éppen ezért Szeged környékén csak a háromnapos
körmenet után fogták be az állatokat a munkába.
A keresztek
többsége útkereszteződés mellett vagy egy birtok végében áll. Előfordulnak
azonban máshol is. Ily módon megkülönböztethetünk olyan kereszteket,
amelyek templom vagy temető területén, utak mellett vagy
útkereszteződésben állnak. Némelyik ma már magányos, elhanyagolt, de valaha
sokat használt út haladt mellette. Egy család birtokán álltak, esetleg még
ma is a birtok területén állnak. Ez a szokás e században terjedt el. Régi tanyasi iskolák mellett is álltak.
Ha a kereszt útban
volt, vagy új keresztet kellett állítani a régi tönkrement kereszt helyére, gyakran
előfordult, hogy eredeti helyéről eltávolították az építményt.
A keresztek nagy részét fogadalomból vagy hálából emelték, esetleg régi
szerencsétlenségek emlékeként. A keresztek egy részét magánszemély vagy család
állíttatta, más esetekben azonban több személy vagy család, esetleg egy egész
faluközösség fogott össze. A keresztek elnevezése is többféle lehet. Kaphatták
nevüket az állíttatókról, a területről, ahol állnak, az útról, amely
mellett állnak az iskoláról, amely előtt állnak. Ha a
keresztet nem védett területre, vagyis nem templom és temető területére
állították, akkor gyakran kerítéssel vették körül, amely egyrészt védte a
keresztet a legelésző állatoktól, másrészt figyelmeztette az arra járókat a
hely szent voltára. Ez a kerítés általában 80-120 cm magas volt, és 2x2 méteres
területet fogott közre. Rendszerint dísznövényeket ültettek erre a területre,
és időnként a kerítésen kívülre is, vagy magas fákkal vették körbe a területet. Népi
szokásjog szerint a kereszt és a körülötte lévő kis kert az egyház tulajdona
volt, bár telekkönyvileg vagy más írásbeli megegyezésben nem írták át. A
kereszt körüli területet az állíttató család /így volt és van ez Bogárzóban is/
vagy közösség, főleg az eladó lányok gondozták. Ők vitték a virágokat, és
az õ feladatuk volt, hogy minden nyári szombaton és a jeles ünnepeken
virágcsokrot tegyenek a feszület lábához. Az alapító család
kihalása, esetleg elköltözése után a környéken lakók viselték gondját a
keresztnek és környékének. A feszület felszentelése nem volt magától
értetődő. Csak akkor történt meg, ha az állíttató alapítványt tett, amiből a
létesítményt fenn tudták tartani. A felszentelés ünnepélyes keretek között
történt: bemutattak a helyszínen egy szentmisét, prédikációval. A
felszentelés után vendégséget tartottak. Egyes családok a felszentelés
évfordulóját is ilyen keretek között ünnepelték meg.
Az útmenti és
temetői feszületek, a régi falusi nép életében jelentős szerepet játszottak.
Ezt mutatják a hozzájuk fűződő szokások. Az új kereszteknek Szegeden
keresztapát és keresztanyát választottak. Az õ feladatuk volt, hogy az
állíttatók mellett és azok elköltözése vagy halála után gondozzák a keresztet.
Évente több alkalommal is felkeresték. Mindenszentekkor egyénileg keresték
fel. Ilyenkor virágot és koszorút vittek, este pedig gyertyát gyújtottak a
keresztnél. Baranyában egy-két pénzdarabot is tettek a talapzatra. Ez a
halottak napi alamizsnaosztásra vezethető vissza. Ekkor volt szokás szintén
Baranyában, fogadalomból felöltöztetni a Mária-szobrokat. Áldozócsütörtök
hetében hétfőn, kedden és szerdán körmenetben mentek a keresztekhez imádkozni.
Ilyenkor az emberek papjuk vezetésével, kereszttel és lobogókkal harangzúgás
közben egyik kereszttől a másikig haladva megkerülték a határt.
Ennek a három
napnak a neve is mutatja a népi szokást: keresztjáró
napok.
Az ünnep
gyökere a középkorba nyúlik vissza, valószínűleg egy misztériumjáték részének
továbbélése - Jézus kivezeti tanítványait az Olajfák hegyére. Néhol a
búzaszentelés szertartását is keresztek közelében végezték, búcsúk
alkalmával csoportosan mentek a keresztekhez, ahol énekeltek és imádkoztak. Néha
nemcsak mindenszentekkor, hanem minden
jeles ünnepen gyújtottak gyertyát a keresztnél. Rendszeres ünnep
volt a keresztállítás évfordulója. Ilyenkor minden évben felkeresték az egyes
családok a keresztet. Egyes kereszteknél misét mondtak minden évben ugyanazon
az ünnepen. Ez az ünnep lehetett az állíttató családfő neve napja vagy a
felszentelés évfordulója stb.
A keresztek helye
fontos pont volt a térképeken. Segítették a tanyavilágban és a szántóföldeken a
tájékozódást. Gyakran ezekről kapták nevüket az egyes tanyadűlők. A keresztek
tisztelete általános volt a magyar nép körében.
Fontos állomások
voltak a búcsújárás útvonalába esett keresztek. Ezeknél a búcsúsok megálltak
imádkozni,énekelni. A tanyasi emberek ritkán jutottak el a falusi templomig.
Ezért számukra jó időben kereszteknél, rossz időben tanyai iskolák épületében
tartottak vasárnapi szentmisét, mely után az összegyűltek bált rendeztek. Ezek
voltak a misebálak. Egyes helyeken
még ma is szokásban van, hogy a tanyai emberek számára környékbeli kereszteknél
mondanak misét vasárnap. (pl.: Röszke, Domaszék)
Ezek a
keresztek tehát nagyon sokféle dolgot jelentenek: nekem a gyerekkoromat idézték
fel, másoknak a család történetét, egy-egy kedves személyt vagy éppen csak egy
élményt. Mendei Árpád értéket mentett, amikor lefotózta a kereszteket, akkor
olyasmit örökített meg, ami sajnos múlandó. Hány
értékünk veszik el, múlik el a feledéssel, és hány értéket semmisítünk meg mi
magunk? Az őriznivaló szépségekért és értékekért közösen vagyunk
felelősek. Kérem az itt
jelenlevőket, hogy tegyünk ezekért a szakrális építményekért, ne hagyjuk, hogy
az enyészet martalékaivá váljanak, vigyázzunk a ránk hagyott örökségre, hogy
legyen mit tovább adnunk az utánunk jövő nemzedéknek.
Köszönöm Mendei Árpádnak, hogy kinyitotta a szemünket, és így
megszokott életünk egy-egy darabjára másként nézünk ma már, mert rajta
keresztül a miénk lett.
Köszönöm,
hogy meghallgattak!
/Elhangzott Makó-Bogárzó
templomában 2014. szeptember 07-én./