2013 - Bertus-Barcza Anikó
Pálfai Zoltán
Fény- derű – természet Bertus-Barcza Anikó kiállításának
megnyitójára
Megnyitni egy kiállítást – itt és most
többszörösen is furcsa, számomra több szempontból összeegyeztethetetlennek tűnő
feladat. S habár voltak már korábban ötleteim, gondolataim, mit is mondjak, sokat
gyötrődtem miatta az elmúlt éjszaka…
Megnyitni valamit – egy olyan
térben, ami általában zárt. Itt, a bogárzói templomban. A nyitás és a zártság
feszültsége hordozhat-e magában valamit, ami gazdagítani tud?
Megnyitni
egy kiállítást
– festmények egy templomban? Mi köze van ennek az egyházhoz, Istenhez? S
ráadásul a makói plébános kapott felkérést minderre...
Megnyitni
egy kiállítást a természetről – ami itt van egy karnyújtásnyira tőlünk... A
puszta, a Maros-Körös Nemzeti Park, a tanyavilág lenyűgöző, ámulatba ejtő, még
mindig élő csodája, s mi mégis képeket készülünk megnézni róla... Hogyan
álljunk hozzá mindehhez? – kérdezem magamtól is.
Egy kiállítást megnyitni, egy megnyitón részt
venni, s a képeket végigtekinteni elsősorban meghívás, bátorítás: nyílj meg!
Azaz nyisd meg a szíved! Engedd, hogy megnyíljon az, ami oly sokszor zárva van
– mert félelemből zárva tartjuk szívünk ajtaját. Pedig a fény csak a nyitott
ajtón át tud beszűrődni. Megnyílni a szemlélés felé. Egy festmény sohasem
utánozni, egy festő nem másolni akarja a választott témát, hanem engedi, hogy
az a titokzatos erő, az az elkapott pillanat, ami megragadta, hasson rá. Vagyis
a kép a festő ihletettsége által eszközzé válik számunkra: szemén-szívén-lelkén
keresztül a művészi térbe visz, megpróbál minket elvezetni a szemlélésre. Bertus
Barcza Anikó képei is ilyenek. Távol állnak az egysíkúságtól, mégis egyszerűek.
Közük sincs a közhelyességhez, mégis megszólítóak, amint a természet és a
családi élet mindennapjaiból próbál közel hozni a nézőhöz egy-egy momentumot. Nem
jelenik meg rajtuk sem a hősök, sem az eszmék, sem a lélek sokszor elvont szépsége,
mégis sugározzák az arány és a harmónia derűjét.
Már a kora-középkori teológia
egyértelműsítette, hogy Isten nevét tulajdonképpen ezekkel a fogalmakkal is
lehet helyettesíteni: verum, pulchrum,
bonum. Vagyis minden, ami ebben a világban igaz, szép és jó, az valamiképpen
az egyetlen örök Igazságnak, az igazi Szépségnek és a személyes Jóságnak a
megnyilvánulása. Ami pedig igaz, szép és jó, az árasztja önmagát. Ahogy Aquinói
Szent Tamás fogalmazta: bonum est
diffusivum sui. Ha pedig a jó és a szép árasztja önmagát, akkor az
előbb-utóbb minket is elér, nem menekülhetünk előle, vagyis mi is igazzá,
széppé és jóvá válhatunk. A másik nagy skolasztikus teológus, Szent Bonaventura
szerint ez egyben a teológia célja is: ut
boni fiamus, azaz: hogy jóvá – s mi hozzátehetjük nyugodtan – igazzá és
széppé legyünk. Márpedig a széppel, ez esetben egy festménnyel való találkozás
egy kicsit szebbé tesz minket is.
S hogy még mindig a középkornál maradjunk. Aquinói
Szent Tamás szerint a szépség három összetevője: az arányosság, a teljesség és
a fényesség. Egy festőnek alapirányultsága, hogy a fény felé fordul, annyira
hatása alá kerül, hogy vászna is megtelik vele. Ahol pedig fény van, ott derű
is van. Milyen szép ez a magyar szavunk! Kicsit utánanéztem: nem túl régi. A
nyelvújítás időszakából való, és a derül szavunk rövidítéséből származik.
Vagyis: legszorosabban a "felhőtlen
éghez" van köze. Innen magyarázható a világossággal, tisztasággal
kapcsolódó jelentéskör. Márpedig a bogárzói tanyavilágban, ahol Bertus Barcza
Anikó heteket töltött a nyár folyamán, igazán bőven lehet részünk a fényben és
a derültségben. Nem beszélve a szív derűjéről, az örömről, a gyermeki
játékosságról, melyet olykor szeretnénk visszacsempészni saját, felnőtt, kissé
elidegenedett szívünkbe. Talán ezért szerepelnek e tárlaton az önfeledt
játszótéri és a teraszon vidáman dinnyéző gyermekek képei.
S hogy mindez hogyan kerül a templomba? A
válasz nagyon egyszerű. A szakrális tér a teremtett világnak, a természet
szentségének része, mely speciális tér hozzásegít minket a szemlélődő látáshoz
és az elmélkedő értelmezéshez. A bogárzói templom, a tanya, az itteni természet
fényeit, derűjét és szépségét úgy szemlélni, mint ami valami nagyobbra mutat
rá. Nem véletlen, hogy az Újszövetség tanúsága szerint Jézus rengeteg időt
töltött a természetben, a mezők virágainak és az ég madarainak barátja volt. Az
ő nyomdokain pedig a legnagyobb szentek, Assisi Szent Ferenc, Páduai Szent
Antal beszélgetett az állatokkal, prédikált a madaraknak, halaknak. Manapság
pedig a kereszténység, a teológia egyik fő irányvonala lett a teremtésvédelem,
ami a természet értékeinek megőrzéséért küzd.
Jézustól az öröm, a derű sem állt messze. Ő
maga mondta: azért jöttem, hogy "az én
örömöm legyen bennetek, s ezzel örömötök teljes legyen" (Jn 15,11). Ez a
derű lehet a Tulipánok derűje vagy
épp a Virágzás öröme, lehet a Maros-parti csend vagy épp az Időtlenség öröme, amikor végre meg
tudunk állni, képesek vagyunk egy kicsit lassítani, megengedjük magunknak, hogy
belépjünk az időtlenség terébe, ahol szemünk-szívünk-lelkünk feltöltekezhet a
zöldek garmadájával, a kékek mélységével vagy a fények játékosságával.
Mert keresztény tanítás szerint a Krisztus a
világ világossága, aki őt követi nem jár többé sötétségben, hanem övé lesz az
élet világossága (Jn 8,12).
Bertus Barcza
Anikó kiállítása egy meghívás, egy ajánlat mindannyiunk számára: a mai korra
oly jellemző fogyasztás "szépsége", a
birtoklás "öröme", az élvezet
önközpontú "derűje" helyett
forduljunk a Fény felé, engedjük, hogy hasson ránk a szín, a forma és a téma
derűje és egyszerűsége, merjünk benne maradni abban a belső csendben, amit ez
kivált bennünk, hogy így mások felé az Igaz, a Szép és a Jó követei lehessünk.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket.
A kiállítást megnyitom.