2011 - Czank Gábor
Temesközi színek...
Válogatás Czank Gábor
bánáti fényképfelvételeiből
Megnyitóbeszédet mond
Harangozó
Imre
tanár -
néprajzkutató
Tisztelt
Hölgyeim és Uraim!
Kedves
ünneplő Barátaim!
Egykori szépségüket még
őrző házak, templomok, melyek itt-ott már az enyészet összetéveszthetetlen
jegyeit viselik, mint amolyan poszt-trianoni stigmát, büszke tekintetű és
megtört arcú földmívesek, férfiak és asszonyok, és tiszta arcú gyermekek – akik csupán az imént emlegetett
stigmatizácó jegyében itt már csak egy-egy sírkő képéről – tekintenek ránk Czank
Gábor most kiállított képeiről. Miközben nézzük ezeket a képeket, alig vesszük
észre, hogy Czank Gábort nem is igazán érdekli maga a fényképezés. Nem tudja,
de szerintem nem is igazán akarja érteni a napról napra fejlődő technika
rejtelmeit. Őt inkább az ember és az ember alkotta kultúrtáj érdekli, az arc
mögötti sors és a hagyomány, a veszőfélben lévő közösség, ami ezeket az arcokat,
épületeket, tájakat most közös körbe vonta. Erről, a képek által is megragadni
kívánt világról írt immár több mint negyedszázada jeles fotóművészünk Korniss
Péter Múlt idő című könyvének utószavában: "…olyan paraszti világ ez, amely
egyre távolabb kerül tőlünk. Főszereplői kortársaink. Gyengédségük,
elkeseredésük, jókedvük, szomorúságuk mindannyiunké – de életviszonyaik lassan
már múlttá válnak." Kedves
Barátaim! Talán nem kell külön magyarázni, hogy mennyire időszerű erről a
múlttá válásról beszélni itt Bogárzón! S épp erre a gondolatra, a múlttá
válás megmásíthatatlan tényére válasz talán Szécsi Margit egyik utolsó verse: "Föld a hajósnak / Drága porond / Mennyi
nagy álmod: / annyi halálod / Balladás holnap / Szent töredék…"
Igen
ez a Szent töredék érdekli Czank Gábort, aki római katolikus áldozópap, s aki 1980-ban
született Aradon. Tanulmányait Temesváron és Szegeden végezte. 2005-ben
szentelte pappá Gyulay Endre Szeged-csanádi megyéspüspök úr Szegeden. 2005-től
Békésszentandráson segédlelkész. 2007. és 2010. között Újkígyós plébánosa.
2010. augusztus 16-tól Makó plébánosává nevezte ki dr. Kiss-Rigó László püspök
úr. Eddig megjelent legfontosabb néprajzi publikációja szülővárosának és
környékének temetkezési szokásait dolgozza föl. A Jaj siralmas szomorú szó! címet viselő tanulmány a szegedi Móra
Ferenc Múzeum Studia Ethnographica című évkönyvének 6. kötetében jelent meg
Bárkányi Ildikó szerkesztésében 2008-ban.
Sorsa,
szülőföldje s a közösség, amelyből vétetett s maga a papi hivatása is szinte
determinálta Czank Gábort, hogy vállalja a népből és népért való életre szóló
elkötelezettséget. Igazi, a jeles pap-elődhöz Kálmány Lajoshoz fogható,
tudatosan fölvállat küldetés ez. Az a küldetés, melyről a nagy pásztorköltő Sinka
István ekképpen szólott: "Nagyanyáim s a
szépanyáim / lelke dalolt nekem a pusztán, / hogy keljek fel a virágok közül, /
s induljak el e dalok jussán…" Az életnek erről a meghatározó jussáról így vall
Czank Gábor a Demokrata című lap riporterének: "Ahonnan csak tudott a császári udvar, onnan telepített mindenféle
nemzetiségű és vallású népeket. A mi családunkban is, ahogy a bánáti családok
nagy részében, többféle nemzetiség is megtalálható, javarészt sváb és magyar,
de volt lengyel felmenőnk is, egy ide került üknagymama, és egy bánáti szerb
üknagyapa is a másik ágon. A nagy keveredés ellenére csak három településhez
köthető a családom Arad megyében, az egyik Magyarpécska, ami Klebelsberg Kunó
neve miatt lehet ismerős, ő ott született, és még ugyanabban a járásban két
falu, Tornya és Nagyiratos. Mindhárom erősen magyar többségű falu volt akkor,
ma már csak felét, vagy annyit sem mutat ki a népszámlálás. Ezekhez a helyekhez
kötődik az életem, meg hát Aradhoz is, ahol születtem 1980-ban, de Pécskán
nevelkedtem, az az én falum."
Megvan tehát a
motiváció, a szülőföld vonzása és a kibocsátó közösség értékeinek megtartó
szolgálata. "Ó mint vágyom a vidékre,
–írja a Bánság legnagyobb költője Lenau– /
Hol boldog valék s vidám, / S ifjúságom legszebb évét / Átéltem s átálmodám..."
Ez a rajongva szeretett és folyamatosan vágyott szülőföld, amely, íme most
Czank Gábor képei által kitárulkozik előttünk tehát a Bánság, más néven Bánát a
történeti Magyarország sajátos múltú területe, amely 1920-ig, hazánk erőszakos
szétszaggatásáig Európa legtarkább etnikai mikro-régiója volt. A vidék
természetes földrajzi határát délen a Duna, nyugaton a Tisza, északon a Maros,
keleten pedig a Ruszka-havasok bércvonulata képezi. A Bánság nagyobb része, a
Temesköz a Magyar Alföldhöz csatlakozó, kiváló mezőgazdasági adottságokkal bíró
sík vidék, míg a terület délkeleti részét a Bánsági-hegyvidék foglalja el. Az
egykori Torontál, Temes és Krassó-Szörény vármegyék területe manapság három
államhoz tartozik: jó kétharmada (18 945 km²) Románia, egyharmada (9307 km²) a
szerbiai Vajdaság területén helyezkedik el, apró töredék pedig (217 km²)
Magyarország része maradhatott s ma Csongrád megye dél-keleti szegletét képezi.
Személyes beszélgetésből
tudom, Czank Gábor azért nem igazán szeret fényképezni, mert úgy érzi, a gép, a
mozdulat megzavarja a pillanat természetességét, valahogyan idegenné teszi a
kutatót e szent maradék számára. Mégis készít képeket, mert hivatásának és
kötelességének érzi, hogy fölvillantson valamit ebből a világból. A Prédikátorral
együtt hiszi és vallja: "Ideje van a keresésnek, és ideje az elveszítésnek,
ideje a megőrzésnek, és ideje az eldobásnak. Ideje van az eltépésnek, és ideje
az összevarrásnak, ideje a hallgatásnak és ideje a szólásnak."(Préd 3,6-7.)
Talán
ideje van most a keresésnek és a megőrzésnek, ideje a darabokra zúzott eleven
emberi műveltség szerteszórt tükörcserepeit összegyűjteni. S talán ideje jött a
szólásnak is, most amikor még van egy-egy sziget, akad egy-egy nyelv és szív,
aki nem hódol a mindenhatónak hirdetett aranyborjú előtt. Szóljanak hát ezek a
képek, melyek azonban mégis az öntudatlanul élő szent maradékot tárják elénk,
balladás, tehát emberi jövendőnk lehetőségét villantva föl.
Köszönöm,
hogy meghallgattak!