2010 - Jámborné Balog Tünde
Gilinger Katalin
Jámborné Balog Tünde Angyalok című kiállítására
Tisztelt Egybegyűltek!
Kedves Vendégek!
Különös kiállítás ez a mai, hiszen Jámborné
Balog Tünde batikjai nélkülünk, érdeklődők és hívők nélkül is betöltenék a
templomot.
Különös a kiállítás abban az értelemben is,
hogy /érzésem szerint/ olyan mint, ha itt születtek volna ezek az angyalok,
szentek és Krisztust formázó alakok, csak éppen most lejöttek a falról, hogy
találkozzanak velünk.
A
Makón élő és alkotó művész nem szorul méltatásra a makóiak körében, hiszen
valamennyien tudjuk, hogy batikképei egyedülállóak a magyar művészetben. Azt
teszi a textillel, amit Kovács Margit az agyaggal, Szerváciusz Jenő a fával. A
batik ősi technikájában megtalálta képi kifejezési lehetőségeit, a viaszos
textilfestési eljárásból képzőművészetet teremtett.
A néphagyományok reneszánszának idején, a
hatvanas években kezdett batikolni, tovább örökítve népdalaink, balladáink,
hiedelemvilágunk értékrendjét.
Majd
sorozatai az Archaikus imák, a 12 hónap,
a Gyermekmondókák,
Képek a
családi albumból,
Krúdy álmoskönyve és a Nyelvemlékek
példa arra, hogy mennyi értékőrző témát hordoz munkássága, amivel a múltat
aktualizálja a jelennek.
Újra
éli és újrateremti múltunk gazdag örökségét, közel hozza számunkra azt a
világot, amelyet nem szabad elfelejtenünk, sőt újra és újra át kell élnünk.
Engedelmeskedik a kodályi útmutatásnak, mely szerin "a kultúrát nem lehet örökölni, mert az elődök kultúrája elpárolog, ha
minden nemzedék újra meg újra meg nem szerzi magának."
A mai és csak mai kiállítás az "Angyalok" címet viseli. Válogatás ez a Magyar mitológia, a Fák és az Erdélyi
kálvária sorozatból. A zenélő angyalok mintegy epitáfiumként emlékeznek az
elment barátra, aki nemcsak szerette, de magas fokon művelte is a zenét.
A harsány bőrdudás és pengetős
angyalok gyönyörűséget és fájdalmat hordoznak egyszerre, messze kiáltva egy
életút szépségét és göröngyös földi útját. Fa sorozatában /Fenyőkrisztus, Feketefenyő/ átszellemíti témáit, különböző
vérmérsékletű emberi karakterek fedezhetők fel. Egyikben tűlevelű ágakkal
megkötözött, megkínzott ember, míg Feketefenyőjének
női alakja tobozgyermekét magasba emelő anyát formál. Finoman, némi iróniával
antropomorfizál, nőies jellemükkel Michelangelo sixtusi szibillát idézi
személyes élményekkel fűszerezve. A Végítélet szárnyatlan angyalai kürtölik a
rettenetet, ugyanakkor megmaradnak játékos gyermekeknek.
Az erdélyi kálvária sorozatból való Gyimesi feszület az erdélyi magyar
sorskérdés témakörét dolgozza fel, a falurombolás elleni jajkiáltás minden
egyes darabja. A keresztény hitszférát öleli át a Kis boldogasszony vagy Kisasszony és a Boldogasszony, aki a Hold tiszteletében is ragyog. Együtt van jelen
a ősanyai asszonyistenség, a csíksomlyói napba
öltöztetett asszony és a Mária oltalmát kérő katolikus egyház felfogása.
Jámborné Balog Tünde
vásznairól a kifejezés ereje döbbenetesen hat ránk, színei olyanok, mintha
hosszú-hosszú idő érlelte volna őket. Lator
László írja róla:
"Valami elemi őserő tör fel képein döbbenetes, asszonyt meghazudtoló
hatással. Ugyanakkor ez a tagolatlan erő kapcsolódik a mesék tündéries, a
táltosok vad világához."
Bár a batik technikája
nem tűri a távlatot, mégis a síkba szorított látvány térbelinek tűnik,
mélységük van, az Ő titka, hogyan sugallja felénk. A népművészetből nem a
külsőségeket leste el , hanem a látásmódot, mely hajlam valószínű vele
született. Nagyvonalúan közvetíti felénk a népművészet gesztusait, bővérű
figuráival sajátos parasztmitológiát teremt.
Szereplői az ő arcát vették fel álarcnak, az
öccse szemével néznek, belebújtak gyermekei bőrébe és unokái szájáról nevetnek
ránk. Képein együtt van a múlt és a jövő, elmúlt és eljövendő generációk fogják
egymás kezét a vásznakon. Alakjai csontosak és szögletesek,olyanok, mintha
elrajzolt figurák lennének, nagy a szemük és még nagyobb a lábuk. Kifeszítik a
képet, lelépnek a falról és hozzánk szólnak. Ősi érzéseket, indulatokat,
fájdalmakat és gyönyörűségeket hordoznak, vaskosan-otrombán földiessé válva. Alakjai
nem jelképek, mert megőrzik a látvány,a tapasztalat, az élmény, a világ
tartalmas sokértelműségét. És kínálják a szemlélődőnek az önmagában szép képet.
Tünde múltunk mélységeibe bűvöl és vonz. Apáról fiúra, anyáról leányra szálló
néphagyomány születik újjá. Mely
hagyomány Németh László szerint a nép
emlékezete. A szellem világába tartozó örökség. Ez az örökség sokkal több,
sokkal értékesebb, mint amit anyagiakban, pénzben, földben , épületben hagytak
ránk elődeink. Megmaradásunk záloga,
hogy a hagyományokban gyökerező kulturális kincseket értékeljük többre a
naponta, hetente változó divatnál. Közös a kiállított képekben, hogy hozzánk és
rólunk szól, nem hagy felejteni bennünket, emlékeztet és figyelmeztet a jóra és
rosszra, erkölcsi értékeket közvetít.
Kedves barátja és harcostársa Halász Péter szerint Tünde az ozorai
honvédek harcmodorát alkalmazza: hol itt, hol ott tűnik fel, hol innen, hol
onnan támadja a középszerűséget, a beletörődést, az árnyalatokat elmosni akaró
uniformizálódást.
És még itt sem áll meg,
szinte garabonciásként szépíróvá
lényegült, amikor úgy érezte, hogy eljött az ideje. Novelláival irodalmi
díjakat nyer, négy kötetével a Dél-alföld sajátos hangja jelenik meg az
irodalmi életben. Jókai Anna időtlen prózának nevezi írásait, melyeknek
bölcsessége és aranyló melege a 100 évesek mindent megértő nyugalmából fakad.
Pályája kezdetén bábáskodott fölötte Szeged
legendás néprajzosa Bálint Sándor és a Magyar Nemzeti Galéria egykori
főigazgatója Solymár István. Több mint ötven kiállítása volt az elmúlt 40
esztendőben. A rendszerváltáskor pedig az önkormányzat támogatásával létrehozta
a Makói Művésztelepet, 16 éven keresztül a Kárpát-medence anyaországon kívüli
alkotóinak adott találkozóhelyet. S evvel a Maros
menti Konstantinápoly nemcsak hagymájáról, hanem a szép mesterségekkel való
kapcsolata révén is híressé vált.
Mezei Katalin írja róla: Van, akinek újabb
és újabb múzsákra van szüksége ahhoz, hogy tehetsége méltó tárgyra találjon.
Jámborné Balog Tünde legfontosabb múzsája az emlékezet, a saját világához való
hűség.
Nem véletlen a kiállítás címe: "Angyalok", hiszen a bogárzói templomra
is az "Őrző Angyal" vigyáz. Tünde angyalai nem csupán emlékeket őriznek örök
időknek, hanem bennünket, nézőket is késztetnek az emlékezésre, az idő
múlására.
Ebben a hónapban, szeptember közepén
rendezik meg három éve a Szakrális
Művészetek Hetét Magyarországon.
Tavaly ennek keretében a budai vár Magdolna tornya adott helyet kiállítónk
batikjainak. A középkori falakra szinte kívánkozó kárpitok a helyükre kerültek,
magukért beszéltek, igen nagy sikert arattak. Közvetítették azt az élményt, ami
az e világon túli teljességet is hirdeti. Ez az a teljesség, ami értéket és
értelmet ad a hétköznapinak, az eviláginak, a profánnak. A művészet
szakralitása tehát bátorít, értelmet ad, segít a nehéz terhek hordozásában, és
ideálokat közvetít. Tünde vásznain üzenetet kapunk angyalok és megfáradt öregek
rajzán keresztül mindarról, ami számára élmény volt, amit megélt – örömről,
bánatról, hazáról, hitről, szerelemről
és családról : a Teljes ÉLETRŐL.
Fogadják szeretettel Jámborné Balog Tünde
képeit.
/Elhangzott Makó-Bogárzó templomában 2010.szeptember 5-én./